Milyen volt a Kádár-rendszer, és mi várható politikai örököseitől (MKMP, MMP 2006, MSZMP)?
Menük
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Hányadika is van?
2025. Február
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
A pontos idő most éppen:
 
Vajnai és az MMP 2006
Vajnai és az MMP 2006 : Tamás Gáspár Miklós, Zöld Baloldal: Beleharapni a profitba

Tamás Gáspár Miklós, Zöld Baloldal: Beleharapni a profitba

  2009.05.12. 09:56

 

Március elején újabb tömörülés jelezte, hogy indulni akar az EP-választásokon. A Zöld Demokratákból, egy feminista szervezetből és a Thürmer-féle pártból korábban kivált Munkáspárt 2006-ból alakult Zöld Baloldal a markáns rendszerkritikus álláspontjáról ismert Tamás Gáspár Miklóst kérte fel a lista vezetésére. A filozófussal a válság okairól, hatásairól, a mozgalmi politika lehetőségeiről beszélgettünk.


Magyar Narancs, 2009. március 19. • Szerző: László Ferenc

Magyar Narancs: Közel egy évtizede rezignáltan vonult vissza a politizálástól. Miért érezte szükségét, hogy most ismét ringbe szálljon?
Tamás Gáspár Miklós: Semmiképpen nem élem meg "visszatérésként". A Zöld Baloldal nem "hivatásos" politika, hanem protesztmozgalom, politikai gesztus, kiáltás az éjszakában. A rendszerváltás éveiben, ha nem is maga a nép, de közel egymillió ember vett részt az eseményekben, és nem kellett szervezni őket, jöttek maguktól. Az a lelkesedés pillanata volt, ez most a kétségbeesésé, nem látok analógiát.
MN: Mi a kétségbeejtő?
TGM: A helyzet és a rá adott reakciók. A lázadás és a kiútkeresés igazi dinamikája Európában a szélsőjobboldalon található. Nem ez az első eset, hogy a kapitalizmus általános válságára protekcionizmussal, nemzeti elzárkózással válaszolnak: ez mindig háborúhoz vezetett.
MN: Az Európai Uniót többször imperialista szervezetnek nevezte, és kívánalomként fogalmazta meg a lisszaboni szerződés felmondását; bizonyos jogosítványokat visszahozna tagállami szintre. Mi ez, ha nem egyfajta visszatérés a nemzetállami keretek közé?
TGM: Erről szó sincs, remélem, hogy a személyem elegendő garancia arra, hogy gazdasági nacionalizmusról ne lehessen szó. De a lisszaboni szerződést meg a NATO-t valóban elutasítjuk. Félreértés ne essék, nem az a baj vele, hogy megerősítené az európai struktúrákat - amit én különösebben nem ellenzek -, hanem az, hogy alkotmányerejű szabállyá teszi a neokonzervatív gazdaságpolitikát. Az EU a jelenlegi alakjában ugyanolyan imperialista szervezet, mint az OECD, a Világbank, az IMF, a WTO, ennek ellenére van egy apró demokratikus aspektusa. Ez az Európai Parlament, ahol lehetne valamiféle küzdelmet folytatni.
MN: Az alkotmányszerződés épphogy bővítette volna az EP jogosítványait.
TGM: Ezt elismerem. A szerződés komplex szöveg, nem ez a része ellenszenves nekem, hanem az, amely intézményesíti a tőke közvetlen politikai hatalmát. Ami a válságot illeti: az Egyesült Államokban, Nyugat-Európában a krízisre reagálva elkezdődött - ugyan habozva és következetlenül - egy problémamentesnek nem nevezhető, de valamelyest józan politika: a fogyasztás némi serkentése, állami beavatkozás, pénz pumpálása a gazdaságba, a megkergült bankszektor ellenőrzése és konszolidálása. Eközben Kelet-Európára továbbra is rákényszerítik a hagymázos neokonzervatív gazdaságpolitikát. Míg az eurózónában eltűrik a hatalmas deficitet és kereskedelmimérleg-hiányt, a kelet-európai országoktól nem fogadják el. A nyugati bankkonszolidáció eredménye, hogy térségünkből szivattyúzza ki a pénzt. Ehhez jön a kelet-európai establishmentpolitika teljesen változatlan, vak neokon jellege. Ezt Magyarországon külön súlyosbítják a Reformszövetség vagy Bokros Lajos javaslatai: átcsoportosítják az állami forrásokat a szegényektől a gazdagokhoz, a munkától a tőkéhez. Az infrastruktúra leépítésével, a szociális rendszer lebontásával növelik a társadalmi egyenlőtlenséget. Ha azt akarják, hogy lángoljanak az utcák, hát rajta.
MN: Egy tőkeszegény térségben mi mást lehetne csinálni? Ott kell hagyni a gazdasági szereplőknél a pénzt, ha már nem lehet nekik állami százmilliárdokat juttatni.
TGM: Félrevezető az a kijelentés, hogy "nincs pénz", a gazdaság téves fölfogásáról árulkodik. A gazdaság nem fekete doboz, amelynek egyik oldalán betesznek valamennyi pénzt, a másik oldalán meg ugyanannyinak kell kijönnie. A "társadalom" és a "gazdaság", a "kultúra" és a "gazdaság" elválasztása kapitalista önlegitimáció, nem "tény". A gazdaság a kapitalizmusban önállóbb alrendszer, mint a régi társadalmakban, de csak addig autonóm, ameddig adottnak vesszük a termelők elválasztását a termelőeszközöktől, ami a tőkés tulajdon alapföltétele, nem "természeti" adottság. Itt termelésről, emberekről, hierarchiákról, fogyasztásról, természeti föltételekről, szabályozásról, kultúráról, geopolitikáról, hitről egyszerre van szó. Miért "nincs pénz"? Mert a kelet-európai országok rendkívül gyöngék, a saját forrásaik nagyon csekélyek, de az nem igaz, hogy itt ne termelnének csereértéket. Mire való az európai egység, a globalizáció és a világgazdaság, ha nem arra, hogy ilyen esetekben segítsenek, akik megtehetik? Valójában hihetetlen mennyiségű pénz van a világgazdaságban - erről szól a mostani válság, amely túltermelési és alulfogyasztási válság -, de a perverz rendszer következtében nem kerülhet oda, ahonnan a szükséges egalitárius újraelosztást intézni lehetne.
MN: Azt elismeri tehát, hogy szűkösek a források, a kelet-európai államok pedig gyengék, tehát valamilyen formában, például alacsonyabb adókkal kell marasztalni a tőkét.
TGM: Ez a globalizált-liberalizált nemzetközi pénzügyi és kereskedelmi jog következménye, nem természettörvény. A tőkemenekülés-megelőzésre már voltak és lehetnének eszközök, az alacsonyabb adókkal itt "marasztott" tőke nem járul hozzá a kelet-európai országok jólétéhez, a mesterségesen alacsonyan tartott munkabérrel megtermelt értéktöbblet távozik, a munkahelyteremtés fikció, a kelet-európai ipar továbbra is fekete lyuk. Ugyanakkor sajnos a régi jóléti állam rekonstrukciója nem lehetséges.
MN: Miért nem lehetséges?
TGM: A modern gazdaságok alapvető problémája, hogy a technikai fejlődés (automatizálás, digitalizáció, miniatürizálás stb.) miatt a munkaerő jelentős részére nincs szükség. Ezt a helyzetet meg lehetne oldani: dolgozhatnának többen - kevesebb ideig. Ez a profitok csökkenéséhez vezetne, hiszen több munkabért kellene kifizetni több embernek. Így nem csoda, hogy a tőke, a menedzsment és a tőkés állam nem ezt választja: egyre kevesebben dolgoznak egyre növekvő munkaidőben, növekvő munkaintenzitással. Közben egyre nagyobb populációk szorulnak ki a tőke-munka kontinuumból, és válnak "társadalmi hulladékká". Az "inaktívakat" egyszerűen el kell tartani, mert ezt követeli az erkölcs. A jóléti állam, a fordizmus korszakában, amikor a fölnőtt lakosság többsége az iparban dolgozott, a munkabér növelésével és a fizetőképes fogyasztói kereslet serkentésével növelni lehetett az életszínvonalat, és valamelyest pacifikálni a proletariátust és a hozzá húzó erőket. Nem volt a maihoz hasonlítható rettenetes diszkrepancia az újra befektetett profit, a megtakarítások, a jövedelmek emelése és az egyenlősítő-fejlesztő népjóléti rendszer szükségletei között. A profitokat persze a végtelenségig nem lehetett csökkenteni, a jóléti állam eladósodott, ezért bukott meg. Ugyanakkor az összes ipari országban - kivéve a szovjet tömböt - erőteljes munkásmozgalom volt, amely rákényszerítette a saját preferenciáit a rendszerre, másrészt ott volt a második világháború és a nácizmus tapasztalata. Nyugat-Európában kondomínium, társuralom volt az antifasiszta platformon álló polgári és munkáspártok, konzervatívok és szocialisták/kommunisták között. Konszenzust teremtett az a meggyőződés, hogy nem ismétlődhet meg az, ami 1933 és 1945 között történt, s ezért a tőke 1968-ig kompromisszumokra volt hajlandó, s evvel a nyugat-európai társadalmak óriási sikereket értek el. Ne feledjük, hogy a második világháború után lassan Kelet-Európa is konszolidálódott, emelkedett a fogyasztás, fejlődött a materiális civilizáció és a kultúra, fönnmaradt nagy vonalakban az egyenlőség. A vezetők pontosan tudták, hogy mivel járna, ha olyan szociális káoszba süllyedne a világ, mint 1929-ben - vagy most, 2008- 2009-ben -, ám ez a tapasztalat mára sajnos elenyészett. Már nem éleszthető föl a jóléti állam: túl sok megismételhetetlen, egyedülálló történeti, kulturális, technikai, politikai, szociális tényező határozta meg azt a letűnt korszakot, amikor működött.
MN: A modern technika fejlődését említette kiindulópontként. Legyünk ludditák, verjük szét a számítógépeket, és térjünk vissza a nagy tömegeknek munkát adó ipari üzemekhez?
TGM: Ellenkezőleg. Az automatizálás, a digitalizáció teremti meg a rengeteg szabad időt, az igazi boldogság lehetőségét. Az erőforrások hatalmasak, éppen ezért a kapitalizmus válságai az abszurditásukkal tűnnek ki. Nemcsak lehetséges, hanem szükséges a fogyasztás növelése, a munkaidő csökkentése, a nyugdíjkorhatár leszállítása, a felsőoktatás, a kultúra megnyitása a szélesebb tömegek előtt.
MN: Tehát napközben valamennyit dolgozgatunk, este pedig mindenki "kritikai kritikus" lehet - hogy Marxot idézzem?
TGM: Miért ne? A technika fejlettsége lehetővé tenné, hogy az emberek hetenként három-négy napot, napi négy-öt órát dolgozzanak, és kiszabaduljanak a munkából, amely a görögök és az "szövetség szerint is átok és büntetés - de sajnos nem ez hajtja a kapitalista gazdaságot, hanem a fölhalmozás logikája, a tőke személytelen hatalma, destruktív dinamikája. Nem a "kapzsiság és önzés", amiről a jobboldal beszél, hiszen nem személyekről van szó. Nemcsak a hagyományos nagyipari proletariátus tűnt el szociokulturális értelemben, hanem a fölvilágosító-liberális burzsoázia is. A személytelen tőke vágtat át a földgolyón az olcsó munkabér után, a dolgozók pedig az ellenkező irányban a magasabb munkabérek, jobb szolgáltatások, szilárdabb népjóléti rendszer felé. Most már nincs olyan intézményrendszer, ami a tőkének ezt a romboló, ugyanakkor igen kreatív masírozását fölszámolhatná. Ezt kezdik felismerni Nyugaton, és megpróbálnak visszatérni a Bretton Woods-i rendszerhez, a keynesiánus szabályokhoz. Morálisan helyeslem ezeket a kísérleteket, de azt hiszem, hogy késő.
MN: Érdekes, hogy miközben az írásaiban sokszor az állam jövőbeni megszüntetéséről értekezik, jelen helyzetben nem ellenzi az állami beavatkozást, az újraelosztás fokozását.
TGM: Kisebbik rossznak tekintem. A jóléti állam paternalisztikus, konformista, heteroszexista kultúráját nem sokra tartottam. Nem is lehetne újraépíteni. Új mozgalmakat kell indítani, amelyek nem hátra, hanem előre néznek.
MN: Ezek szerint a válság kezeléséhez nagyobb, hatékonyabb államot tart szükségesnek?
TGM: Nem tartom értelmesnek ezt a kérdést. Nem nagyobb, másfajta redisztribúció kell. Én sem tartom most lehetségesnek - nemzetállami keretek között - a kiosztandó összeg abszolút nagyságának növelését.
MN: Milyen hatalmat lehet a tőke "masírozásával" szembeállítani?
TGM: Pillanatnyilag semmilyet, kivéve magát a válságot, amely megmutatja mindenkinek - a tőkés államnak is - a tőkés rend irracionalitását és sérülékenységét.
MN: Akkor mit tehetnek ezek a mozgalmak?
TGM: Ugyanaz a helyzet, mint háromszáz éve: szocialista, antikapitalista mozgalmak szembeszegülnek a tőke dominanciájával. Ezt nem lehet többé etatista, "haladár", fordista, nemzetállami, diktatórikus tömegpártokra alapozni. Jelezni kell, hogy van más megoldás, mint a gazdasági és politikai nacionalizmus, a kizsákmányolás, az elnyomás, a kirekesztés, az erőszak. Megvalósítható a békés, hedonista, egyenlőségre törekvő társadalom, amely a technikai kreativitás visszafogása nélkül képes a tőke logikáját korlátozni. Legalább el kell kezdeni róla beszélni. Nem az a föladat, hogy számoljuk föl a kapitalizmust egy fejletlen agrárországban. Induljon el a duma végre a baloldalon, s mondjunk valamit arról is, hogy merre kéne elindulni a rendszeren belül. Amit javasolni tudunk: a redisztribúció jellegének a megváltoztatása. Semmi nem akadályozza meg azt, hogy újra meghirdessük a szociális partnerséget, jogot szerezzünk a dolgozóknak a beleszóláshoz a gazdasági és népjóléti döntésekbe, hogy decentralizáljuk a technikai döntéseket, hogy kísérletezzünk a csoport- és szövetkezeti tulajdonformákkal, a kalákával, a pénz és haszon nélküli cserével. Egy gyönge kelet-európai kis állam nem tud beleharapni a profitba, de a meglévő újraelosztást igazságosabbá teheti. Ugyanez vonatkozik Európára is: a tagállamok között is legyen nagyobb az egyenlőség.
MN: Ehhez globális összefogásra van szükség, nem elég Európában erősködni, mert az a tőke elszivárgásához vezet. Mégiscsak szükség van a baloldali mozgalmak által sokat bírált IMF és a Világbank segítségére.
TGM: Talán. Át kell alakítani a kereteket, amelyek a társadalmi kompromisszumot lehetővé tehetnék. Nyomást kell gyakorolni a létező erőkre.
MN: Ez mind a rendszer foltozgatása, nem a leváltása.
TGM: Mondom: szükségesek a rendszeren belüli lépések. Nem összehányt ötletek: van irányuk. Idővel kivezethetnek a kapitalizmusból. Szerénynek kell lenni. Mindent elölről kell kezdeni, a magyarországi Zöld Baloldal is ennek az igényét jelzi. Számos baloldalitól eltérően nem hinném, hogy a válság véget vet a fönnálló rendszernek. Ez csak akkor lenne igaz, ha a társadalomban rendelkezésre állnának azok az emancipatorikus energiák, amelyek elő tudnák idézni a változást - megvannak, de nagyon csekély mértékben. Ráadásul azért is van szükség a progresszív, rendszerellenes erők komoly jelenlétére Európában, mert a posztfasizmus valódi befolyásra tett szert. Ez nem "veszély", hanem realitás. Nem a baloldali szocialisták és a neokonzervatívok állnak csak szemben egymással.
MN: Népfrontpolitika?
TGM: Nincs kivel összefogni. Magyarországon mindenki a szociális rendszer szétverésében látja a kiutat az SZDSZ-től a Jobbikig, avval a különbséggel, hogy a szélsőjobb ütni is akar. A válsággal élesedett a küzdelem az állami forrásokért, a vállalkozói és alkalmazotti középosztály, a munkásosztály és a mélyszegénységben élő "underclass" között. Tudjuk, ki az erősebb. A magyarországi parlamenti pártok (és a Jobbik) megpróbálják ideológiailag alátámasztani a többség kizárását a rendszerből. A tőkés állam Európában kriminalizálja és etnicizálja a szegénységet: így lesz elfogadható része a modern társadalom életének, mert a szegények "erkölcstelenek". Valamikor a szociális kérdést úgy oldották meg, hogy a "fölösleges" populációt bevágták a hadseregbe, és jöhettek a háborúk. Most börtönöket építenek majd - erre szolgál a "bűnözési" hisztéria és pánik. Persze más és más a viszonyunk a különböző politikai szervezetekhez. Nyilván a Lehet Más a Politika mozgalom sokkal közelebb van hozzánk, mint a neoliberális SZDSZ.
MN: Visszatérve egy korábbi megjegyzésére: háromszáz évvel ezelőtt inkább a szabadság volt a kulcskérdés, nem az egyenlőség.
TGM: Ma is ez a kulcskérdés. Nem volna az, ha lenne szabadság.
MN: Azért az önkénnyel szemben adott a jog uralma, legfeljebb a változó körülményekhez igazodva javítani kell a rendszeren, és meg kell védeni azokkal szemben, akik le akarnák rombolni.
TGM: A polgári társadalom intellektuális technikája a szétválasztás. Szétválasztja a hatalmi ágakat, elválasztja a politikát az erkölcstől, a civil társadalmat az államtól, a jogalkotást a jogalkalmazástól, a gazdaságot a társadalomtól.
MN: Mindezt azért, hogy a szabadságot garantáljuk, hogy ne halmozódjon fel senki kezébe túl nagy, ellenőrizetlen hatalom, hogy elejét vegyük az önkénynek.
TGM: Ez pusztán hipotézis. A szabadságot és az igazságosságot megállítják a gyárkapuban. A "szabad munkaszerződés" mint magánjogi aktus: fikció. A munkaviszonyban nincs szabadság: a megélhetés kényszere miatt dolgozunk, és munkahelyünkön alá vagyunk vetve a hierarchiának, a kizsákmányolás fokozását célzó technikai algoritmusoknak. Az emberek éber életük zömét a munkahelyükön töltik, a szolgaság állapotában. Ameddig a modern társadalom szabadságeszménye nem terjed ki az "autonómként" ábrázolt "gazdaságra", addig a szabadságeszmény univerzalitása - ereje és érvényessége - nem áll fönn.
MN: Nem azért kell meghúzni egy ponton az egyén szabadságságának a határát, hogy az mások szabadságát ne sértse?
TGM: Elismerem, hogy garanciális szabályokra szükség lehet, csak akkor a kényszert ne nevezzük szabadságnak.
MN: Az ön totális szabadságfogalma megfoghatatlan és parttalan.
TGM: Ugyanezt mondta az ifjú Sztálin az anarchistáknak. A hatalomnélküliség állandóan fölkelti a kritikussal szemben a definíciós kényszert. Nekem meg kell határoznom, hogy mit értek szabadságon, a burzsoáziának nem kell. Persze a polgári társadalmakban szükség van intézményesülésre, de elvezet-e az intézményesülés az emancipációhoz és autonómiához? Az emberek életének meghatározó dimenzióit el nem ismerő, nagyon is részleges "szabadság" elmondhatatlan mennyiségű szenvedést enged meg vagy okoz. Két világháborút, koncentrációs táborokat, a bolygó pusztulását, éhínséget, népirtást, tévét, babonát, járványt, börtönt, videojátékokat. A francia forradalom óta enyhült itt-ott a szenvedés: a nők csekélyebb elnyomottsága, a büntetőrendszer humanizálása, a gyerekekkel való bánásmód enyhülése stb. komoly siker. Most próbálják megint visszafordítani még ezt is. A legsötétebb, a Szent Szövetség korszakára emlékeztető reakció idejét éljük.
MN: Ha jól értem, e logika szerint a magántulajdon bűn, sőt az ősbűn. Viszont a tulajdonnal való rendelkezés a szabadság része, ha korlátozzuk, a szabadságot korlátozzuk.
TGM: A tulajdon nélküliek szemszögéből - és csak ez számít - minden tulajdon magántulajdon. A kapitalista modernség alfája és ómegája: a termelőeszközök elválasztása a termelőktől. Mindegy, hogy a proletárral szemben ki a tulajdonos: magánszemély, részvénytársaság, pénzügyi alap vagy a szocialista állam.
MN: Mit szólna hozzá, ha az ön mögött lévő polcról néhány könyvét magammal vinnék?
TGM: A termelőeszközökről van szó, amelyek fúziója a munkaidővel értéktöbbletet termel, nem személyes használati tárgyakról!
MN: Társadalmasításról lenne szó?
TGM: Nem államosításról! A totálisan államosított rendszerekben egybeolvadt a kizárólagos tulajdoni kontroll joga és a garanciális állami hatalom. Ebben az értelemben az egyik legradikálisabb kapitalista, kizsákmányoló társadalom a szovjet rendszer volt.
MN: Mi garantálja, hogy a közösségi tulajdonba vett eszközökkel némelyek ne éljenek vissza?
TGM: Nem arról van szó, hogy bármit "közösségi tulajdonba vegyenek", hanem a tulajdon megszüntetéséről. Filozófiailag helytelen és tudománytalan volna megmondani, milyennek kell lennie majd a világnak, amelyet felebarátaink folyamatosan csinálnak, s ehhez a csináláshoz szabadságra, helyre, térre van szükségük. Ha a szocialista tervvel, utópiával hozakodik elő, azt vethetik okkal a szemére, hogy fölülről és előre akarja megszabni, milyen legyen a mások élete. Az önzés ellen a biztosíték az emberek öntevékenysége és a bőség.
MN: Hogy lehet 6,7 milliárd embernek bőséget teremteni?
TGM: Tény, a természeti erőforrások kiapadóban vannak, a többség életföltételei fönntarthatatlanok. Lehetséges, hogy bekövetkezik a katasztrófa: a káosz, az éhínség és a zsarnokság szörnyű kombinációja. Nem arról beszéltem, hogy mit tartok valószínűnek, hanem arról, ami szerény nézetem szerint talán kívánatos. Ha nincs változás, ha az ámokfutó kapitalizmust nem lehet megjuhászítani, akkor a legrosszabbakra kell fölkészülnünk.

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?